V průběhu opravování příkladů se na tomto místě snažíme vypíchnout Vaše dokonalá, originální, překvapivá, ale i divoká řešení příkladů :-)

Zdá se, že velké emoce rozvířil příklad s kozou. To by nás ani ve snu nenapadlo, že budete rozvíjet teorie na téma:

  • zatlučeme kolíky, koza vyžere elipsu, kolíky vytáhneme, zatlučeme je jinam a koza zase něco dalšího vyžere
  • poutavý je i popis toho, jak dva kolíky zatlučeme ve vzdálenosti 10-8 ...a ještě to mají děleno dvěma
  • někteří (a nebylo jich málo!) přišli s myšlenkou "ne úplně dotaženého" uzlu na provazu. Ten uzel(=smyčku=oko) by navlékli na provaz natažený mezi dva zatlučené kolíky a teprve na tento provaz by přivázali kozu. Uznávám, že tato myšlenka má něco do sebe. Ale kde máte zaručeno, že provaz má dostatečné kvalitativní vlastnosti, aby z něj vůbec uzel, který bude hladovou (i to je ovšem spekulace, možná ta koza nebude vůbec spolupracovat a natruc nesežere ani stébélko) kozu pevně držet, šel vůbec uvázat? A jak víte, že by se vám ten provaz, spojující dva kolíky, neprohnul, když koza zabere? To byste do svého zdánlivě realitu popisujícího řešení přece museli přece také započítat...
  • :-) 02_sekacka.jpg Vtipné doporučení úplně na závěr - popřemýšlet o investici do koupě sekačky 
  • 02_Kollar.jpg Týmu Povola Kollára z Gymnázia Grösslingová 18 se slovo "vyžere" zdálo trochu ostré, proto použili jemnější "vypapá". Ale příklad mají řešený ukázkově.
  • :-)02_hranate_utvary.jpg ...dokonce tu máme hranaté útvary, ta koza by musela být ale extrémně uvědomělá
  • :-) Příklad 1 někteří využili k ověření, že 1=1. Uff, jsem opravdu ráda, že to platí! 01_jedna_se_rovna_jedne.jpg
  • :-) Tak to jsme nepochopili vůbec. Že by důkaz ..."pravítkem"?01_1_pravitkem.jpg01_2_pravitkem.jpg
  • :-) Opravdu zoufalý krok - vyfotili sešit z chemie 03_sesit_chemi.jpg
  • :-) Až se jednou budou učit limity, tak to jistě dopočítají do konce 03_limita_vyhledove.jpg
  • Správně vyřešený příklad se zvonky od týmu Jakuba Suchánka z Gymnázia Opatov 03_Suchanek.jpg
  • :-) Ale toto je vážně skvělý komentář příkladu o zvoncích. ...úplně na konci a jen tak mimochodem 1/5 také neodpovídá 25 %03_fakt_super.jpg
  • :-) Příklad s dělem, jehož závěr se dá interpretovat tak, že svět je jedna velká parabola 04_svet_parabol.jpg
  • Krásné řešení částí a) příkladu s dělem od týmu Oldřicha Kupky z Gymnázia a SOŠZE Vyškov 04_krasne_reseni_casti_a.jpg
  • :-) Někteří by zasloužili body za upřímnost 05_uprimni.jpg
  • :-) Metodou pokus-omyl určili řešení 05_pokus_omyl.jpg
  • Při řešení příkladu 5 byly i snahy o programování. Oceňujeme je, jen to dotahovat do úspěšného konce. 05_program.jpg
  • Elegantně řešený příklad s otočeným obrázkem od týmu Tomáše Pánka z Gymnázia Františka Palackého Valašské Meziříčí 06_Panek.jpg
  • :-) Pythagoras by zaplakal, když by viděl ty zběsilé úpravy 06_Pythagoras_place.jpg
  • Přehledně a čitelně zapsané vysvětlení postupu řešení příkladu s obrázkem od týmu Jana Kutálka z Gymnázia a Střední odborné školy, Nový Jičín, p. o. (byť ne úplně kompletně vyřešené) 06_Kutalek.jpg
  • :-) Prý nejde dělit liché číslo lichým číslem 07_liche_lichym.jpg
  • Příklad s dělitelností řešený přes kongruence od týmu Filipa Čermáka z Mendelova gymnázia Opava 07_Cermak.jpg
  • Pěkně popsané řešení příkladu 7 s dělitelností od týmu Mateje Parady ze Spojené školy Novohradská, Gymnázia Jura Hronca 07_Parada.jpg
  • Uhádnuté řešení (a současně dotažené do konce i s lichostí funkce) příkladu 8 s funkcionální rovnicí od týmu Martiny Šarmanové z Gymnázia Olgy Havlové, Ostrava-Poruba 08_Sarmanova.jpg
  • :-) A tuto snahu o řešení příkladu 8 jsme opravdu nepochopili. Ale jako jedni z mála měli alespoň tu snahu 08_nechapeme.jpg
  • :-) Od vyřešení příkladu číslo 8 jsou už jen kousek, úplně jim to vidím v očích 08_fotka.jpg
  • :-) Tak to úvaha ale úplně mimo (u příkladu 9 s kuličkami) 09_kulicky.jpg
  • Výborně řešený příklad týmu Jiřího Valy z Gymnázia Brno, třída Kapitána Jaroše 09_Vala.jpg
  • Pěkná tabulka s mocninami u řešení příkladu 10 s kongruencemi u týmu Elišky Freibergerové z Gymnázia Brno-Řečkovice 10_Freibergerova.jpg
  • Systematické řešení příkladu 10 s kongruencemi od týmu Jonáše Havelky z Gymnázia, České Budějovice, Jírovcova 8 10_Havelka.jpg
  • :-) Nulu přece mezi přirozená čísla nepatří, tak proč uvažujete b=0? 10_nula_neni_prirozene_cislo.jpg
  • Děkujeme za zmínění souvislosti s Chinese reminder theorem, tedy Čínské věty o zbytcích, která byla námětem pro příklad 10 s kongruencemi 10_Chinese_reminder_th.jpg

 

Perličky z roku 2015 

Perličky z roku 2014

Perličky z roku 2013

Perličky z roku 2012

Perličky z roku 2011

Perličky z roku 2010

MATEMATICKÉ INŽENÝRSTVÍ

Studijní obor Matematické inženýrství je jedním z oborů programu Aplikované vědy v inženýrství na Fakultě strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně.  

DNY OTEVŘENÝCH DVEŘÍ na Fakultě strojního inženýrství VUT v Brně proběhne v pátek 13. 1. 2017

Studenti oboru Matematické inženýrství, doktorského oboru Aplikovaná matematika a doktorského oboru Inženýrská mechanika se výraznou měrou podílejí na organizaci celé olympiády.

MATEMATIKA ONLINE

Anketa

Jaká forma matematické olympiády je pro vás atraktivnější ?